A szám, amit mindenki ismer, de senki sem tudja, hogy ki játsza.
Hát előszöris nem ki, hanem kik... Ők az Average White Band. Ha ez így nem segített, akkor bizony mást nem tudok mondani, mert ez volt az egyetlen slágerük.
A szaxofon riffet Roger Ball, a banda alapítója írta 1974-ben. A lemez angol kiadása nem hozott sikert. Aztán 1975-ben kiadták az USA-ban is, ahol a funk-soul-groove-jazz vonalakra kicsit jobban figyelt a közönség. A rádiók játszani kezdték és a track néhány héten belül a US Singles Charton az első helyig mászott. Erre már az angol rádiók is felkapták a fejüket és kissé megkésve, de ők is játszani kezdték azt a számot, amit egy évvel korábban ignoráltak. Így viszont már az angol chartokon is megjelent a Pick Up the Pieces és egészen a 6. helyig jutott.
Rengetegen dolgozták fel a számot ...de igazán senki sem volt képes többet nyújtani vagy izgalmasabbat varázsolni annál, ahogy azt az Average White Band kitalálta és eljátszotta. Teszem hozzá gyorsan, hogy azért, mert az AWB tagjai zseniális zenészek és igen magasra pakolták a mércét. Ezért nem is írtam a címbe senki mást.
Ha valakit mégis kellene, akkor sajnos Candy Dulfer lenne az, aki szerintem a "legkommerszebben" adta elő a szerzeményt, viszont az ő verzióját ismeri mindenki, mert az ő verzióját (vagy inkább őt magát, mint női szaxista) nyomták a rádiók és tévék. De ez a Dulfer business nem a zenéről szólt...
Egy covert azért mindenképpen fontos megemlítenem: a Twin Beat 1988-as verzióját a Blastmaster Radio dupla LP albumról.
A Blastmaster Radio (Keep the Frequency Clear) egy legendás és hírhedt sample beat válogatás. Egy szimbólum, amit a sample perek kellős közepén a német BMG "mert" kiadni. Rajta a felirattal: BUY IT, BEFORE IT'S ILLEGAL!
A perek ugyanis arról szóltak, hogy zenészek és DJ-k mások szerzeményeiből, előadásaiból, filmekből, kommentárokból vagdostak ki darabokat (azaz mintákat) és alkottak belőlük új számokat, amiket sajátként értékesítettek. Egy sample beat track akár 100-200 mintából is állhatott, amelyek eredetét képtelenség lett volna még felsorolni is, nem még kifizetni.
A perek eredménye a sample törvény lett, amely ma már keményen szabályozza a mintavagdosást és a felhasználási jogokat. De nem visszamenőleg. Azaz a nagy sample beat legendák lemezei, mint Bomb the Bass vagy Simon Harris, ma is megvásárolhatóak.
A Twin Beat nem csak mintákkal és egy rap betéttel gondolta újra a számot, hanem újra is fújta a szax-riffet, illetve egy rövid impro betétet is.
Talán ez az egy cover, amely valóban képes különbözni az eredetitől.
No comments:
Post a Comment