2011-08-28

Rolling in the Deep (Adele covers)

Nem cover a dal. Adele felvétele az eredeti, pedig ahogy másnak is, nekem is ismerős volt. Mintha már hallottam volna. Sokáig a Moby Natural Blues volt gyanús, de nem. Lassan el kellett fogadnom a tényt, hogy ezt a dalt tényleg a mindenféle díjak nyertese, Paul Epworth brit producer és az akkor 22 éves Adele közösen írták. Persze, ha akarunk felfedezhetünk benne mindenféle blues és jazz közhelyet, de épp ettől fülbemászó és ettől zseniális.


A dal 2010 november 29-én jelent meg, mint Adele második albumának vezér-dala és érdekes módon előbb lett bomba siker az USA-ban, mint az angol hazai pályán. Nem mintha sokat kellett volna várni a hazai és az európai sikerre, de tény, hogy a dalt amerikában úgy jegyzik, mint az elmúlt 25 év legnagyobb crossover slágerét. Mert az hagyján, hogy párhuzamosan több listán lett első, de a legkülönbözőbb stílusú rádióadók játszották. Igen, még a rock adók is, bár azok inkább a Linkin Park verzióját.

Csak az USA-ban 10 hónap alatt 5 millióan vásárolták meg a dalt, és 7 hétig maradt a US Billboard 100 listán első helyezett (eddig 2011-ben a leghosszabb ideig). 11 országban lett No1 sláger, miközben Adele egy másik dala, a "Someone Like You" is felkerült a top 5-be, sőt angliában és több más országban szintén elérte az első helyet. Adele egyszerre volt jelen az első és második albumával az album chartok első 5 helyezettjei között, miközben a singles chartok legjobb 5 helyezése közt is ott volt kétszer, a Rolling in the Deep és a Someone Like You dalokkal. Na ilyet egyedül a Beatles volt képes megcsinálni, 1964-ben.

Huhh... és akkor még nem beszéltünk a videoról, ami a 2010 és 2011-ben a legtöbbet nevezett klipp volt, nem beszéltünk arról, hogy a legrövidebb idő alatt a legtöbbet feldolgozott dal rekordját is megdöntötte, illetve arról, hogy még csak 23 éves.

Na nézzük a covereket.

Bemásolok ide néhányat, de érdekeset én inkább az amatőrök között találtam. A Linkin Park szerintem nagyon gyenge, de a LP rajongók szerint sokkal jobb az eredetinél (ez azért vicces kijelentés). Mindenesetre tény, hogy a Linkin verzió megjelenésekor a 23. helyen nyitott az iTunes Singles listán. Hát úgy látszik nekik a pap, nekem a papné.

A Mike Posner és a Mike Tompkins féle verzióban van némi ötlet, a Boyce Avenue hozza a megszokott, legmagasabb színvonalú akusztikus cover verziót, illetve hasonlót ad elő David Choi, koreai származású zenész és a Warner egyik hivatalos házi dalszerzője. John Legend, a Linkin Park és a többi "sztár" nem tudott érdemben hozzá adni a dalhoz ...szerintem.
A sor végére hagytam egy videot, ami kilóg a sorból: Jorge és 6 éves lánya Alexa Narvaez, akik együtt dolgoznak fel és énekelnek dalokat. Amit ők csinálnak az nem is feldolgozás, hanem valami teljesen más, ami inkább már a csoda kategóriába tartozik. Itt olvashatsz róluk többet.
















No comments:

Post a Comment