2011-09-10

Max Raabe plays covers

Max Raabe nem volt mindig Max Raabe. 1962-ben, Németországban, Matthias Otto néven látta meg a napvilágot. Hogy a művésznevét miért vette fel és miért pont ezt, nem tudtam kideríteni. Annyi viszont biztos, hogy létezett egy világszinten elismert Max Raab nevű divattervező és filmproducer (1925-2008), aki a tökéletes eleganciájáról és trendsetter terveiről (is) híres volt. Tekintve, hogy Otto megjelenése is mindig, minden helyzetben tökéletes, van némi esélye annak, hogy a Max Raab volt a stílus példaképe.


Max Raabe (maradjunk most már a művésznevénél) már kisgyermekként rajongott a huszas-harmincas évek német zenés filmjeiért. Ennek ellenére (vagy éppen ezért) operaénekesnek tanult a Berlini művészeti egyetemen, ahol 23 évesen 11 diáktársával megalapította a Pallast Orchestert, amellyel 2 éven keresztül tanulta és gyakorolta azokat a bolhapiacokról beszerzett felvételeket, amelyek az említett korai német zenés filmek stílusában készültek. Aztán 1987-ben színpadra álltak a Berlini Színház bálján, mint kiegészítő attrakció az előcsarnokban. A siker olyan nagy volt, hogy a bálterem kiürült és mindenki Maxék kis színpadánál tolongott az előtérben.
Innét már egyenes, de 20 évig tartó út vezetett a Carnegie Hallba, ahol már kétszer, 2007-ben és 2010-ben is fellépett csapatával.

Max eredeti terve az volt, hogy régi német dalokat, filmzenéket dolgoz fel, illetve a húszas és harmincas évek stílusában írott dalokat adnak elő. Csinálta is ezt szép sikerrel 1999-ig. De a világsiker akkor köszönt rá, amikor a 2000-ben kiadott albumára mai toplistás popzenéket is feldolgozott. Ma már ez a vonal fő profillá, illetve egyfajta védjeggyé is vált, így rengeteg ilyen pop covert hallhatunk tőle.
Persze akadt számtalan előadó, aki felismerte, hogy Max egyedül van egy olyan kategóriában, amire óriási az igény, de a Palast Orchester múltját, minőségét és tökéletes stílusát elérni szinte lehetetlen feladat, így Max kompetítorai aligha részesedhetnek a sikerből. Sőt, az igazság az, hogy szánalmas plagizációnak tűnik minden Raabe-hez hasonló előadás és előadó.







No comments:

Post a Comment